خانه » موسیقی و هنر » توضیحاتی درباره «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی»

توضیحاتی درباره «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی»

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: چندین سال است که «اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی قومی)» در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، بنابراین نیاز به توجه ویژه‌ای در این بخش بود تا مقاله‌ها و پژوهش‌های این زمینه دیده شده و دانشجویان با ارائه مطالب خود قادر به دفاع و رقابت باشند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی صبح روز شنبه (۱۱ آذرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر مردانه – مدیر اجرایی این جشنواره – گفت: دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۱۷ تا ۲۴ آذرماه در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود. این رویداد دارای دو بخش اجراهای صحنه‌ای و بخش پژوهشی است. خوشحالم درباره دومین دوره این رویداد صحبت می‌کنیم و این به معنی تداوم است.

او با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه امسال اظهار کرد: دومین دوره این رویداد در حالی برگزار شد که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری، تغییرات مدیریتی در سطح کلان بوجود آمد. ما باید متوجه می‌شدیم که با مدیریت جدید می‌توانیم این جشنواره را برگزار کنیم یا خیر.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: در این دوره اتفاقات خوب و خجسته‌ای رخ داد. حضور و حمایت‌های مجید کیانی، داریوش طلایی و علی‌اکبر شکارچی و نگاه‌شان به هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی نشان داد که روند ما مثبت بوده است. سال گذشته نوید اتفاقات مثبتی را در این جشنواره داده بودم و به همین دلیل امثال بخشی را برای بالا بردن سطح علمی جشنواره قرار دادیم.

او اضافه کرد: در این بخش از فعالان این حوزه به دبیری دکتر مریم قره‌سو دعوت کردیم. حضور داریوش طلایی، رضا پرویززاده و بابک خضرایی اعتبار زیادی به این بخش داد. چندین سال است که «اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی قومی)» در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، بنابراین نیاز به توجه ویژه‌ای در این بخش بود که عرصه‌ای ایجاد شود تا مقاله‌ها و پژوهش‌های این زمینه دیده شده و دانشجویان با ارائه مطالب خود قادر به دفاع و رقابت در این بخش باشند.

«مردانه» با بیان اینکه تمامی اعضای شورای هنری این رویداد نسبت به سال گذشته تغییر پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: این اتفاق خوب و باارزشی بود. ما به این دلیل این کار را انجام دادیم که بتوانیم از سلیقه کسانی که در حوزه موسیقی ایرانی فعال هستند استفاده کنیم و جشنواره را با توجه به سلیقه‌های مختلف برگزار کنیم.

او ادامه داد: ما امسال شاهد این هستیم که ۹۰ تا ۹۵ درصد اجراها و گروه‌های شرکت کننده نسبت به دوره پیشین متفاوت است. البته با نظر شورای هنری یکی، دو مورد از گروه‌ها یا افرادی که سال گذشته شرکت دارند امسال نیز حضور خواهند داشت. این پاسخ به اتهامی است که گاهی می‌گفتند ما اطرافیان خودمان را به این رویداد دعوت می‌کنیم. خوشحالم که به اندازه سال گذشته اجراهای جدید در این جشنواره برگزار می‌شود.

در ادامه بابک خضرایی دبیر بخش پژوهش این رویداد در سخنانی گفت: این موسیقی مبتنی بر نظام دستگاهی است که منابع مکتوب هزار ساله‌ای دارد و اگر این منابع را نداشت، کلاسیک محسوب نمی‌شد. قبلا تصور بر این بود که ما موسیقی کلاسیک غربی داریم، در حالی که در همه جای جهان از انواع موسیقی کلاسیک صحبت می‌شود.

او اضافه کرد: ممکن است این پرسش پیش بیاید که چرا ما در نام این جشنواره از واژه کلاسیک استفاده کردیم و چرا نگفتیم موسیقی اصیل یا سنتی ایرانی؟ هر کدام از این واژه‌ها دارای اِشکالی است. البته این موسیقی اصیل است اما موسیقی‌های نواحی دیگر نقاط ایران نیز هستند که اصالت و ریشه دارند. سنت نیز به معنای تداوم یک امر در جامعه است. موسیقی‌های دیگر ما نیز سنتی هستند.

خضرایی ادامه داد: اگر نام فاخر یا جدی را استفاده می‌کردیم بار ارزش‌گذاری داشت. از سویی اصطلاح دستگاهی نیز برای این کار کافی نیست زیرا دستگاهی به نظام مُدال این موسیقی گفته می‌شود در حالی که حوزه این موسیقی بسیار وسیع است و تمام مفهوم آن در دستگاه خلاصه نمی‌شود. البته می‌توانیم در توصیف آن بگوییم که این موسیقی مبتنی بر نظام دستگاهی است.

دبیر بخش پژوهش دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بیان کرد: ممکن است خرده بگیرند که واژه کلاسیک غربی است و چرا از واژه‌های بومی استفاده نمی‌کنید در حالی که وقتی کلمه‌ای را وارد فرهنگ و زبان خود می‌کنیم بیش از هجا و صدای آن مفهومش اهمیت دارد. ما صدها سال مفهوم این واژه را داشتیم اما اصطلاح موسیقی کلاسیک ایرانی وجود نداشته است. وقتی واژه را قرض بگیریم مفهوم وجود خواهد داشت.

او درباره بخش پژوهش اظهار کرد: گروه پژوهش این رویداد می‌کوشد برای پژوهش‌هایی که سال‌هاست انجام شده اما در دانشکده‌ها مغفول و مدفون شده‌اند فرصتی ایجاد کند تا عرضه بیشتری داشته باشند.

خضرایی با بیان اینکه این بخش به دو قسمت تبدیل می‌شود، گفت: بخش اول به دانشجویان و پژوهشگران کمتر شناخته شده و بخش دوم به پیشکسوتان این حوزه تعلق دارد. در بخش اول قصد داریم مطالب چاپ نشده و دیده نشده استفاده شوند. موارد خوبی داشتیم، اما به دلیل اینکه چاپ نشده بودند یا معیار کلاسیک نداشتند مجبور به کنار گذاشتن آن‌ها شدیم. ممکن است پژوهشگرانی را هم از شهرستان دعوت کنیم تا این رویه تقویت شود.

سپس نسترن هاشمی -نماینده شورای هنری این رویداد- گفت: این شورا متشکل از هفت موزیسین است که از نسل میانی موسیقی ما انتخاب شده‌اند. سعی بر این بود که عنوان دبیر هنری از این جشنواره حذف شود و وظیفه او بر عهده شورا باشد تا از نظر جمعی استفاده کنند.

او ادامه داد: اعضای این شورا رزومه و سیکل کاری مشخصی دارند و دارای سواد آکادمیک هستند. اما هر کدام از آن‌ها معرفی کننده جریانی فعال در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی هستند.

هاشمی درباره معیار انتخاب شرکت‌کنندگان این رویداد اظهار کرد: این کار برای ما ماه‌ها پیگیری و تحقیق به دنبال داشت. ما سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم که از فیلتر شورا بیرون بیایند. مهم‌ترین غربال ما پایبندی به موسیقی کلاسیک ایرانی بود زیرا در حال حاضر همه گواه هستند که این موسیقی مهجور است و معدود افرادی هستند که به ارزش‌ها پایبند مانده‌اند. تلاش ما بر این بود تا این افراد را معرفی کنیم.

او ادامه داد: ما می‌خواستیم هنرمندانی در این رویداد حضور داشته باشند که سال قبل شرکت نکردند. اولویت ما با نسل میانی موسیقی بود که از محضر اساتید بزرگواری بهره جستند. در ضمن قطعا به جوانانی توجه داشتیم که در این راه قدم گذاشتند. از طرفی سعی کردیم گروه‌هایی را دعوت کنیم که در جشنواره‌های مشابه کمتر حضور داشتند، ما حتی برای دعوت از هنرمندان شهرستانی نیز جست‌وجو کردیم.

عضو شورای هنری این جشنواره با بیان اینکه ما برای انتخاب گروه‌ها محدودیت‌هایی داشتیم، گفت: من نمی‌گویم جدول این اجرا ایده‌آل شورا یا جامعه موسیقی است. علاوه بر محدودیت‌هایی که ذکر کردم برخی هنرمندان به دلایل شخصی از حضور در این رویداد معذوریت داشتند. اما ما سعی کردیم از حداکثر پتانسیل موجود در جامعه استفاده کنیم.

سپس «مردانه» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بنیاد رودکی در اجاره بهای سالن رودکی با این جشنواره همکاری داشته است، گفت: خیلی خوب می‌شود اگر این کار با حمایت کامل برگزار می‌شود و جشنواره‌ها بدون پرداخت هزینه‌ای سالن‌ها را در اختیار داشتند. بنیاد رودکی هزینه‌های سرسام‌آوری دارد که منطقی نبود. هشت روز سالن‌اش را رایگان در اختیار ما قرار دهد اما مدیرعامل این بنیاد همکاری لازم را با ما داشت و سال گذشته ۵۰ درصد به ما تخفیف داد. امسال نیز برخی کارها به انجمن موسیقی واگذار شده اما فکر می‌کنم حداقل از ۵۰ درصد تخفیف اجاره‌بهای سالن برخوردار باشیم.

همچنین در پایان این نشست از پوستر دومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی رونمایی شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

سیزده − دو =